Coca-Cola verbiedt woord ‘gay’ in campagne

Sponsor Olympische Spelen laat het woord ‘gay’ niet toe in internetcampagne ‘Share a virtual Coke’ ‘straight’ levert geen probleem op

Coca-Cola is al sinds jaar en dag jaren sponsor van de Olympische Spelen. Op de website van Coca Cola is te lezen: “Wij willen mensen fitter maken door middel van aanmoediging, lokale en wereldwijde sponsoring en het ondersteunen van kleinschalige initiatieven.”

Maar op het gebied van seksuele geaardheid is het frisdrankbedrijf minder behulpzaam.
Op internet loopt op dit moment de mediacampagne ‘Share a virtual coke’ van Coca-Cola. Op die site kun je je eigen naam of een boodschap in een Cola blikje tikken en dat blikje met iemand delen op internet. Een oplettende internetter ontdekte dat je niet alle namen zomaar kan intikken. Zo werd ‘straight’ wel goedgekeurd, maar een flesje met daarop het woord ‘gay’ niet. Wie dat woord intikt krijgt de melding:

“Oops. Let’s pretend you just didn’t type that”

In Amerika houdt Coca-Cola zich nogal gedeisd als het gaat om uitingen rond de sponsoring van de Olympische Spelen in Sochi, maar in Rusland is het een en al Coke wat de klok slaat. Zelfs de Olympische beveiligers lopen met een Coca-Cola logo op hun kleren. Hoe pijnlijk dat kan uitpakken bleek vorige week, toen die Coca-Cola-beveiligers een homo-rechten advocaat aanhielden omdat hij met een regenboogvlag zwaaide. Coca-Cola voelde ook na de aanhouding niet de noodzaak het voor de advocaat op te nemen, bleek uit een reactie die het bedrijf later stuurde.

Het frisdrankconcern heeft nog niet gereageerd op de mediacampagne met de virtual coke. Vooralsnog kun je nog steeds het woord gay niet intikken en word je bestraffend toegesproken als je dat wel doet.

(Bron: Joop.nl)

This entry was posted in Nieuws and tagged , . Bookmark the permalink.

Reageren