Komkommertijd in bladenland

Het is weer zover; gewone reclame en verkooptechnieken schijnen niet te werken in bladenland. De Glossy geeft onderdrukte dames een scheiding cadeau ter waarde van €675 en de Linda speelt in op onze seksueel gefrustreerde medemens.

Eventjes heb ik overwogen om lid te worden van de Linda dames en heren, een zonde die ingegeven werd door een watertandend aanbod. Toen ik echter las dat de gigolo’s in kwestie enkel aan dames weggegeven zouden worden heb ik mijn half ingevulde aanmelding zonder omwegen kapot gescheurd.

Waar zijn we in dit land toch in godsnaam mee bezig. Waar is de tijd gebleven dat je een blad las omdat je graag op de hoogte werd gehouden van relevante informatie of om je na een lange dag op verantwoorde wijze te kunnen ontspannen. Waar is de tijd gebleven dat je een blender cadeau kreeg bij de margriet of een messenset bij de Libelle?

Het schijnt mij dat de enige staafmixer/blender die je nu nog bij bladen kunt verkrijgen erop gespitst is om de zuurgraad van de flora in de onderbuik bij het vrouwelijk publiek te verlagen. Seks verkoopt, dat is een eeuwenoude regel. Controverse verkoopt ook, deze regel is minstens net zo oud. Maar dat de magazinewereld tegenwoordig nog platter is dan het medium wat ze verkoopt baart mij toch wel zorgen.

Wat is de volgende stap? Groepskorting in Plopsaland aangeboden door katholieke vakbladen ter stimulerende ontspanning voor onze hardwerkende priesters? Ballenbakcheques van de IKEA om de druk van de pedoseksuele stoomketel af te halen?

Oorlogen, geweld, angst en cynisme zijn op vele plekken van de wereld nog aan de orde van de dag. We zien het, we horen het, we lezen het, we vergeten het. Alle onderwerpen die je kunt aansnijden ten spijt, alle zaken die je kunt gebruiken om mensen te lokken ten spijt kiezen Glossy en Linda voor een makkelijke weg, tot op het ordinaire af.

En het werkt, de andere bladen staan vol ermee, half Nederland *mij incluis* ergert zich aan deze farce en besteedt er aandacht aan. Ik vind de timing van beide acties ook zo briljant, de vrouwen die bij de Glossy een echtscheiding winnen zullen snel lid worden van de Linda om zodoende hun singlebestaan sprankelend in te weiden door zich te verwennen met een strakke Poolse paal die dromend van een beter leven zich iedere dag voorneemt dat deze klant zen laatste wordt.

Komkommertijd was de titel, en gezien de richting welke de bladen tegenwoordig lijken te volgen is deze titel nog nooit zo passend geweest. De vakbladen voor groentevrouwen hebben ook een eigen actie op poten gezet, een twaalftal komkommers cadeau bij een lidmaatschap op hun vakblad onder het motto van : een man die is steevast spuit elf, je beste vriend ben je nog altijd zelf.

Tot slot nog de bemerking dat ik vind dat de gaykrant niet achter kan blijven in deze trend. Ik verwacht dan ook dringend aanbiedingen en prijzen in de trant van, ons blad, daar glij je doorheen *nu met K Y JELLY ALS LOKKER*. Of Dineren in de Darkroom voor nieuwe leden. En natuurlijk voor onze lesbische vrienden is er de lok actie “we houden je niet voor het lapje”.

Liefs,
Ruud.

This entry was posted in Column and tagged , . Bookmark the permalink.

Reageren